Niektórzy uważają, że referencje to coś zupełnie zbędnego. Inni natomiast zbierają je, aby później móc pochwalić się swoimi osiągnięciami. Referencje to bowiem nic innego jak opinia o danym pracowniku. Wiadomo, że jeśli będziemy cieszyć się nieposzlakowaną opinią to wówczas znacznie łatwiej będzie nam dostać wymarzoną pracę. Posługiwanie się referencjami na pewno będzie miało pozytywny odbiór. Pracodawca bowiem będzie wiedział, że ma do czynienia z osobą sumienną oraz przede wszystkim z osobą wiarygodną. Wiarygodność jest, szczególnie podczas pierwszych rozmów z pracodawcami, niezwykle cenną wartością. Kogo poprosić o referencje? Naszego bezpośredniego przełożonego. Jeśli mamy kierownika, a naszym przełożonym nie jest właściciel przedsiębiorstwa, to referencje powinien nam wystawić kierownik. To on bowiem miał okazję obserwować naszą pracę. To on pracował z nami, widział w jaki sposób wywiązujemy się z powierzonych obowiązków. Jego referencje będą zatem najbardziej wiarygodne. Co powinno znaleźć się w takim dokumencie? Przede wszystkim nie można zapomnieć o danych zakładu pracy, z którego pochodzą owe referencje oraz o naszych danych. Warto zadbać o to, aby w referencjach znalazły się również dane kontaktowe osoby, która referencje napisała. Czasami pracodawcy chcą potwierdzić wiarygodność referencji i dzwonią do poprzednich zakładów pracy, aby dowiedzieć się czy to, co jest napisane w dokumencie jest zgodne ze stanem faktycznym. Oprócz tych informacji w referencjach powinna znaleźć się nazwa stanowiska, które wykonywaliśmy oraz opis obowiązków, które wykonywaliśmy w danym zakładzie pracy. Oczywiście nie może w nich zabraknąć oceny opisowej kandydata. Pracodawca na pewno dzięki referencjom będzie miał lepszy pogląd na informacje biograficzne, osiągnięcia zawodowe pracownika. Warto wiedzieć, że pracodawca działa zawsze według określonego schematu podczas czytania referencji. Ma określony cel. Z informacji biograficznych może dowiedzieć się jakie kompetencje mamy oraz jak wykorzystujemy czas wolny. Jeśli udzielamy się w jakiś stowarzyszeniach czy też grupach to także powinniśmy się tym pochwalić. Takie działania zawsze są doceniane. Dane biograficzne mają po prostu uzasadnić nasze kompetencje. Oprócz tego posłużą one pracodawcy podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Będzie zadawał nam pytania, które będą wynikały właśnie z formularza biograficznego. Jeśli chodzi o zestawienia osiągnięć zawodowych to tutaj chodzi przede wszystkim o to, aby dowiedzieć się czy kandydat poradzi sobie na danym stanowisku pracy. Wszystkiego tego pracodawca będzie mógł dowiedzieć się z referencji. Jeśli były pracodawca potwierdzi, że wykonywaliśmy dobrze poszczególne obowiązki to znaczy, że mamy doświadczenie w tym temacie. Wówczas pracodawca będzie miał pewność, że dobrze poradzimy sobie z powierzonymi nam zadaniami. Chętniej nas zatrudni. Jeszcze lepiej będzie jeśli będziemy mieć już doświadczenie na takim samym stanowisku pracy, o które właśnie się staramy. Wówczas sprawa powinna być jeszcze bardziej prosta.
Źródło: więcej